woensdag 20 juli 2016

20 juli 2016


Hoe ik met de warmte omga? Gewoon. Alles dicht houden. Slapen. Extra water laten inspuiten, via de sonde. Ja en dan ligt alles een beetje plat.
Het grootste compliment heb ik van de week gekregen van een verpleeghuisarts: je laat iedere keer weer iedereen versteld staan. En dan bedoelt hij dat ik tot nog toe altijd beter herstel van een virusje dan ze hadden voorspeld. Aan uitspraken over het verloop van mijn ziekte ALS wagen ze zich niet meer.
Van dezelfde arts leerde ik een nieuw woord: het Juliana model. Omdat ik het moeilijk vind dat ik soms wat langer moet wachten op hulp, omdat ‘een andere hulpvraag net iets belangrijker is’. Hij vertelde het volgende: Toen inmiddels prinses Juliana dement werd, had zij 24 uur constant een hulpverlener in de buurt. Dat omdat zij blauw bloed had. Hoeveel blauwe limonade ik ook drink, mijn bloed wordt niet blauw. Dus heb ik pech.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat doordat ik het bespreekbaar maak, ze nu wel bijna direct komen. Het ligt wel aan de mensen die op dat moment werken.
Soms denk ik dat ik slangenmens moet zien te worden. Omdat ik veel in bed lig,  heb ik een bel waarmee ik hulp kan vragen. De bel ziet er uit als een huisbel, in het rood en groen. Hij kan op het laken gespeld worden. En dat is nu het probleem, want dan ligt de bel ter hoogte van mijn schouder, zodat ik bijna een extra elleboog in mijn onderarm moet hebben, want het lukt me bijna niet om zonder moeite bij de bel te komen. Aangezien ik alleen nog maar mijn rechterarm kan gebruiken levert dat soms circusmomenten op: je denkt dat het niet kan maar het kan toch.
Ja, ik heb zeker nog toekomstplannen. Het zien van zomergasten 2016. Presentator dit jaar is Thomas Erdbrink. De gasten zijn ook bekend, google maar op zomergasten 2016. Moet het nog even volhouden tot 5 september.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten